
Wil je meer weten?
Neem dan contact met ons op.
April 2025
Inleiding
Inhoud

Hoe kunnen bestaande databases beter benut worden om kandidaten aan te trekken?
Hoe helpt RMA bij employer branding en vacaturezichtbaarheid?
Employer branding
en zichtbaarheid

Hoe garandeert RMA gestelde recruitmentdoelen?
Hoe kan RMA helpen bij organisatorische herstructurering
(bijv. focus op sales en relatiebeheer)?
Hoe helpt RMA recruitment meer proactief en minder afhankelijk van vacature gedreven processen te maken?
Strategie en resultaten

Hoe vertaalt RMA zich in lagere kosten per hire?
Welke tools ondersteunen RMA en hoe kunnen deze integreren met bestaande systemen zoals ATS’en?
Hoe maakt RMA efficiëntere processen mogelijk?
Automatisering en efficiëntie

Hoe helpt RMA bij het beheren van talentpools?
Hoe kan RMA latent geïnteresseerde kandidaten activeren?
Hoe kan RMA latente instroom vergroten en kandidaten verleiden met gerichte content (zoals whitepapers en quizzen)?
Latente kandidaten
en talentpools

Hoe kun je klein beginnen met RMA binnen een corporate organisatie?
Voorbeelden gericht op moeilijk invulbare functies,
zoals technici en zorgprofessionals
Concrete cases van organisaties die succesvol met
RMA werken (bijv. Kenter, VolkerWessels)
Toepassing en praktische voorbeelden

Hoe helpt RMA bij het activeren van kandidaten en het verbeteren van de candidate journey?
Hoe verschilt RMA van traditionele recruitmentmethoden?
Wat is RMA en hoe werkt het?
Introductie
en werking van RMA


Recruitment heeft een transitie doorgemaakt. Waar werving vroeger vooral draaide om jobboards, LinkedIn-sourcing en directe sollicitaties, zien we nu dat deze methoden steeds minder opleveren. De respons op InMails is gedaald van 40% naar slechts 10%, en ook het verkeer op werken-bij-websites leidt niet meer vanzelfsprekend tot sollicitaties. De arbeidsmarkt is veranderd en dat vraagt om een andere aanpak.
Ons onderzoek onder ruim 1.500 recruitmentprofessionals laat zien dat veel bedrijven nog sterk leunen op externe platforms voor hun recruitmentproces. Met de veranderende cookieregels wordt deze afhankelijkheid steeds risicovoller. Om wendbaar en onafhankelijk te blijven, is het cruciaal om zelf een sterke talentpool op te bouwen en optimaal gebruik te maken van je eigen data.
30% van de respondenten vertrouwt nog steeds voornamelijk op jobboards en spontane sollicitaties.
60% heeft wel een kandidatenbestand, maar onderhoudt hier slechts incidenteel contact mee.
73% geeft aan te willen investeren in een eigen talentpool om minder afhankelijk te zijn van externe partijen.
Tijdens onze Meet & Greet gingen we hierover in gesprek met recruitmentprofessionals, van recruiters en teamleads talent acquisition tot DGA’s en algemeen directeuren van bureaus. De inzichten uit deze sessie en de resultaten uit ons onderzoek laten zien dat veel organisaties worstelen met de overgang naar een meer strategische en proactieve wervingsaanpak.
In deze whitepaper laten we zien hoe Recruitment Marketing Automation (RMA) helpt om structureel in contact te blijven met talent, een authentiek employer brand op te bouwen en minder afhankelijk te worden van externe kanalen. Met de juiste aanpak zorg je ervoor dat talent intrinsiek voor jouw organisatie kiest – niet alleen vandaag, maar ook op de lange termijn.

Begin dan met het analyseren van je talentpool, zet in op gerichte leadgeneratie en bouw een duurzame, strategische relatie op met talent.
Zo zorg je ervoor dat jouw organisatie top-of-mind blijft bij de juiste kandidaten, lang voordat ze actief op zoek zijn naar een nieuwe baan.
Wil jij jouw recruitmentproces naar een hoger niveau tillen?

Hoe garandeert RMA gestelde recruitmentdoelen?
Hoe kan RMA helpen bij organisatorische herstructurering (bijv. focus op sales en relatiebeheer)?
Hoe helpt RMA recruitment meer proactief en minder afhankelijk van vacature gedreven processen te maken?
Strategie
en resultaten


Hoe kunnen bestaande databases beter benut worden om kandidaten aan te trekken?
Hoe helpt RMA bij employer branding en vacaturezichtbaarheid?
Employer branding
en zichtbaarheid


Hoe vertaalt RMA zich in lagere kosten per hire?
Welke tools ondersteunen RMA en hoe kunnen deze integreren met bestaande systemen zoals ATS’en?
Hoe maakt RMA efficiëntere processen mogelijk?
Automatisering en efficiëntie


Hoe kun je klein beginnen met RMA binnen een corporate organisatie?
Voorbeelden gericht op moeilijk invulbare functies, zoals technici en zorgprofessionals
Concrete cases van organisaties die succesvol met RMA werken (bijv. Kenter, VolkerWessels)
Toepassing
en praktische voorbeelden


Hoe helpt RMA bij het beheren van talentpools?
Hoe kan RMA latent geïnteresseerde kandidaten activeren?
Hoe kan RMA latente instroom vergroten en kandidaten verleiden met gerichte content (zoals whitepapers en quizzen)?
Latente kandidaten
en talentpools


Hoe helpt RMA bij het activeren van kandidaten en het verbeteren van de candidate journey?
Hoe verschilt RMA van traditionele recruitmentmethoden?
Wat is RMA en hoe werkt het?
Introductie en werking van RMA

Recruitment heeft een transitie doorgemaakt. Waar werving vroeger vooral draaide om jobboards, LinkedIn-sourcing en directe sollicitaties, zien we nu dat deze methoden steeds minder opleveren. De respons op InMails is gedaald van 40% naar slechts 10%, en ook het verkeer op werken-bij-websites leidt niet meer vanzelfsprekend tot sollicitaties. De arbeidsmarkt is veranderd en dat vraagt om een andere aanpak.
Ons onderzoek onder ruim 1.500 recruitmentprofessionals laat zien dat veel bedrijven nog sterk leunen op externe platforms voor hun recruitmentproces. Met de veranderende cookieregels wordt deze afhankelijkheid steeds risicovoller. Om wendbaar en onafhankelijk te blijven, is het cruciaal om zelf een sterke talentpool op te bouwen en optimaal gebruik te maken van je eigen data.
30% van de respondenten vertrouwt nog steeds voornamelijk op jobboards en spontane sollicitaties.
60% heeft wel een kandidatenbestand, maar onderhoudt hier slechts incidenteel contact mee.
73% geeft aan te willen investeren in een eigen talentpool om minder afhankelijk te zijn van externe partijen.
Tijdens onze Meet & Greet gingen we hierover in gesprek met recruitmentprofessionals, van recruiters en teamleads talent acquisition tot DGA’s en algemeen directeuren van bureaus. De inzichten uit deze sessie en de resultaten uit ons onderzoek laten zien dat veel organisaties worstelen met de overgang naar een meer strategische en proactieve wervingsaanpak.
In deze whitepaper laten we zien hoe Recruitment Marketing Automation (RMA) helpt om structureel in contact te blijven met talent, een authentiek employer brand op te bouwen en minder afhankelijk te worden van externe kanalen. Met de juiste aanpak zorg je ervoor dat talent intrinsiek voor jouw organisatie kiest – niet alleen vandaag, maar ook op de lange termijn.
Inleiding
April 2025


Inhoud

Wil je meer weten?
Neem dan contact met ons op.
Begin dan met het analyseren van je talentpool, zet in op gerichte leadgeneratie en bouw een duurzame, strategische relatie op met talent.
Zo zorg je ervoor dat jouw organisatie top-of-mind blijft bij de juiste kandidaten, lang voordat ze actief op zoek zijn naar een nieuwe baan.
Wil jij jouw recruitmentproces naar een hoger niveau tillen?