MEER OVER LEAD SCORING
THE CANDIDATE
JOURNEY
Het belangrijkste element binnen Recruitment Marketing Automation is de candidate journey. Dit beschrijft de reis die een potentiële latente IT'er aflegt; vanaf het moment dat hij zich bewust wordt van zijn uitdaging, tot het moment dat hij klaar is om tot sollicitatie over te gaan. Al die losse data die we ophalen kunnen we een bepaalde waarde geven. Dit noemen we lead scoring. Deze lead scoring laat snel en overzichtelijk zien welke kandidaat gezien kan worden als kwalitatieve lead. Hier komen we verder in het E-book nog op terug. Vooraf werken we ook een aantal persona’s uit, dit zijn fictieve personen die een potentiële IT'er zou kunnen zijn.
lees verder
De candidate journey verdelen we in een
aantal aaneensluitende fases:
actief zoekende IT-professional wordt medewerker
potentiële latente IT-professional wordt actief werkzoekend
potentiële latente IT-professional onderzoekt verschillende mogelijkheden
de potentiële latente IT-professional wordt zich bewust van zijn uitdaging
think-fase
Contactgegevens achter laten
Maakt gebruik van formulieren
Functietitel
Werkomgeving
Sector
Bekijkt vacatures
Solliciteert
Persoonlijk contact
De See-Fase is het begin van de reis waarin een potentiële latente IT-professional bewust wordt van zijn uitdaging of ‘pijn’.
Dit is het moment waarop we hem proberen aan te trekken naar jouw onlinekanalen. Hij is vatbaar voor content waarin hij zijn probleem herkent. Als hij actief online op zoek gaat, zal hij vooral generieke zoektermen gebruiken. Hij is zich nog breed aan het oriënteren. Gaandeweg zal de potentiële latente IT'er een steeds beter beeld krijgen van zijn probleem en de mogelijke oplossingsrichtingen. Zijn kennis neemt toe, en zijn zoekgedrag wordt specifieker.
De potentiële latente IT-professional verlangt nu naar diepgaande informatie over specifieke oplossingsrichtingen. Hij is bereid om zijn anonimiteit op te geven en zijn contactgegevens achter te laten, wanneer hij verwacht dat hier waardevolle informatie tegenover staat. Dit moment grijpt marketing aan om een anonieme bezoeker van een website te converteren tot Recruitment Qualified Lead (RQL). De bezoeker maakt zich bekend door gebruik te maken van formulieren op de website. Bijvoorbeeld door een whitepaper te downloaden, zich aan te melden voor een webinar of een benchmarkrapport aan te vragen.
De potentiële latente IT-professional wordt zich bewust van zijn uitdaging
DO- fase
Contactgegevens achter laten
Maakt gebruik van formulieren
Functietitel
Werkomgeving
Sector
Bekijkt vacatures
Solliciteert
Persoonlijk contact
Potentiële latente IT-professional onderzoekt verschillende mogelijkheden
Oké, we hebben nu de anonieme bezoeker geconverteerd tot RQL. Hieruit kunnen we al belangrijke data halen. Zo komen we er nu bijvoorbeeld achter dat onze potentiële latente IT-professional Tom heet.
Dat betekent ook dat we door kunnen naar de volgende fase. Het feit dat iemand bereid is zijn contactgegevens met ons te delen, wil namelijk niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk bij jou wil komen werken.
De Think-Fase richt zich vooral op het verder kwalificeren van potentiële latente kandidaat. We spelen verder in op de informatiebehoefte van de latente IT-professional met hoogwaardige content. Doordat we eerder onze persona’s goed onderzocht en uitgewerkt hebben zijn we goed in staat om te voorspellen welke vragen en informatiebehoefte Tom heeft. We delen specifieke en relevante content met Tom, die hem helpen een stap verder te komen in zijn online zoektocht. Dit zijn dus niet zomaar ‘random’ e-mails, zoals soms wel gedacht wordt. Over ieder contactmoment met onze latente IT'er, in dit geval Tom, is grondig nagedacht.
Waar we voor zorgen is dat alle content die we delen de latente IT-professional altijd terugleidt naar jouw website of naar jouw social mediakanalen. Door de digitale ‘body language’ van Tom te volgen weten we steeds beter waar hij zich in zijn reis bevindt, welke vacatures hij bekijkt en welke informatie hij leest. Hoe meer interactie Tom heeft met jouw kanalen, hoe waarschijnlijker en concreter zijn interesse in onze vacatures is. Met behulp van progressive profiling komen we steeds meer te weten over Tom. In eerste instantie wisten we misschien alleen zijn naam en e-mailadres, nu weten we ook bijvoorbeeld zijn functietitel, werkomgeving, sector etc. Het ligt er maar net aan wat relevant is voor jou als organisatie om de latente IT-professional te kunnen kwalificeren.
care-fase
Contactgegevens achter laten
Maakt gebruik van formulieren
Functietitel
Werkomgeving
Sector
Bekijkt vacatures
Solliciteert
Persoonlijk contact
Potentiële latente IT-professional wordt actief werkzoekend
Komt Tom op het punt dat hij solliciteert of directe vacatures bekijkt? Dan zitten we in de DO- fase. Dit is de fase waarin de recruitmentafdeling het volledig overneemt. Door recruitment inzicht te geven in alle beschikbare informatie en voorgaande interacties, helpen we hen met het converteren van de potentieel latente IT-professional tot gekwalificeerde sollicitatie. Wanneer de recruiter contact opneemt met Tom is dat, dus niet zo toevallig als het lijkt, precies op het juiste moment.
Afhankelijk van in welke fase van de journey een potentiële latente IT-professional zich bevindt, verschilt het gedrag en de behoefte aan informatie. Recruitment Marketing Automation faciliteert lead nurturing: de verspreiding van de juiste content naar de juiste persoon, op het juiste moment. Hierdoor wordt de kandidaat online, ook buiten het zicht van de recruitment afdeling, bereikt.
The candidate journey
Contactgegevens achter laten
Maakt gebruik van formulieren
Functietitel
Werkomgeving
Sector
Bekijkt vacatures
Solliciteert
Persoonlijk contact
Actief werkzoekende wordt medewerker
de potentiële latente IT-professional wordt zich bewust van zijn uitdaging
potentiële latente IT-professional onderzoekt verschillende mogelijkheden
potentiële latente
IT-professional wordt actief werkzoekend
actief zoekende
IT-professional wordt medewerker
De candidate journey verdelen we in een
aantal aaneensluitende fases:
Het belangrijkste element binnen Recruitment Marketing Automation is de candidate journey. Dit beschrijft de reis die een potentiële latente IT'er aflegt; vanaf het moment dat hij zich bewust wordt van zijn uitdaging, tot het moment dat hij klaar is om tot sollicitatie over te gaan. Al die losse data die we ophalen kunnen we een bepaalde waarde geven. Dit noemen we lead scoring. Deze lead scoring laat snel en overzichtelijk zien welke kandidaat gezien kan worden als kwalitatieve lead. Hier komen we verder in het E-book nog op terug. Vooraf werken we ook een aantal persona’s uit, dit zijn fictieve personen die een potentiële IT'er zou kunnen zijn.
THE CANDIDATE
JOURNEY
De See-Fase is het begin van de reis waarin een potentiële latente IT-professional bewust wordt van zijn uitdaging of ‘pijn’.
Dit is het moment waarop we hem proberen aan te trekken naar jouw onlinekanalen. Hij is vatbaar voor content waarin hij zijn probleem herkent. Als hij actief online op zoek gaat, zal hij vooral generieke zoektermen gebruiken. Hij is zich nog breed aan het oriënteren. Gaandeweg zal de potentiële latente IT'er een steeds beter beeld krijgen van zijn probleem en de mogelijke oplossingsrichtingen. Zijn kennis neemt toe, en zijn zoekgedrag wordt specifieker.
De potentiële latente IT-professional verlangt nu naar diepgaande informatie over specifieke oplossingsrichtingen. Hij is bereid om zijn anonimiteit op te geven en zijn contactgegevens achter te laten, wanneer hij verwacht dat hier waardevolle informatie tegenover staat. Dit moment grijpt marketing aan om een anonieme bezoeker van een website te converteren tot Recruitment Qualified Lead (RQL). De bezoeker maakt zich bekend door gebruik te maken van formulieren op de website. Bijvoorbeeld door een whitepaper te downloaden, zich aan te melden voor een webinar of een benchmarkrapport aan te vragen.
Contactgegevens achter laten
Maakt gebruik van formulieren
Functietitel
Werkomgeving
Sector
Bekijkt vacatures
Solliciteert
Persoonlijk contact
De potentiële latente IT-professional wordt zich bewust van zijn uitdaging
Contactgegevens achter laten
Maakt gebruik van formulieren
Functietitel
Werkomgeving
Sector
Bekijkt vacatures
Solliciteert
Persoonlijk contact
Oké, we hebben nu de anonieme bezoeker geconverteerd tot RQL. Hieruit kunnen we al belangrijke data halen. Zo komen we er nu bijvoorbeeld achter dat onze potentiële latente IT-professional Tom heet.
Dat betekent ook dat we door kunnen naar de volgende fase. Het feit dat iemand bereid is zijn contactgegevens met ons te delen, wil namelijk niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk bij jou wil komen werken.
De Think-Fase richt zich vooral op het verder kwalificeren van potentiële latente kandidaat. We spelen verder in op de informatiebehoefte van de latente IT-professional met hoogwaardige content. Doordat we eerder onze persona’s goed onderzocht en uitgewerkt hebben zijn we goed in staat om te voorspellen welke vragen en informatiebehoefte Tom heeft. We delen specifieke en relevante content met Tom, die hem helpen een stap verder te komen in zijn online zoektocht. Dit zijn dus niet zomaar ‘random’ e-mails, zoals soms wel gedacht wordt. Over ieder contactmoment met onze latente IT'er, in dit geval Tom, is grondig nagedacht.
Waar we voor zorgen is dat alle content die we delen de latente IT-professional altijd terugleidt naar jouw website of naar jouw social mediakanalen. Door de digitale ‘body language’ van Tom te volgen weten we steeds beter waar hij zich in zijn reis bevindt, welke vacatures hij bekijkt en welke informatie hij leest. Hoe meer interactie Tom heeft met jouw kanalen, hoe waarschijnlijker en concreter zijn interesse in onze vacatures is. Met behulp van progressive profiling komen we steeds meer te weten over Tom. In eerste instantie wisten we misschien alleen zijn naam en e-mailadres, nu weten we ook bijvoorbeeld zijn functietitel, werkomgeving, sector etc. Het ligt er maar net aan wat relevant is voor jou als organisatie om de latente IT-professional te kunnen kwalificeren.
Potentiële latente IT-professional onderzoekt verschillende mogelijkheden
Contactgegevens achter laten
Maakt gebruik van formulieren
Functietitel
Werkomgeving
Sector
Bekijkt vacatures
Solliciteert
Persoonlijk contact
Komt Tom op het punt dat hij solliciteert of directe vacatures bekijkt? Dan zitten we in de DO- fase. Dit is de fase waarin de recruitmentafdeling het volledig overneemt. Door recruitment inzicht te geven in alle beschikbare informatie en voorgaande interacties, helpen we hen met het converteren van de potentieel latente IT-professional tot gekwalificeerde sollicitatie. Wanneer de recruiter contact opneemt met Tom is dat, dus niet zo toevallig als het lijkt, precies op het juiste moment.
Afhankelijk van in welke fase van de journey een potentiële latente IT-professional zich bevindt, verschilt het gedrag en de behoefte aan informatie. Recruitment Marketing Automation faciliteert lead nurturing: de verspreiding van de juiste content naar de juiste persoon, op het juiste moment. Hierdoor wordt de kandidaat online, ook buiten het zicht van de recruitment afdeling, bereikt.
Potentiële latente IT-professional wordt actief werkzoekend
The candidate journey
Contactgegevens achter laten
Maakt gebruik van formulieren
Functietitel
Werkomgeving
Sector
Bekijkt vacatures
Solliciteert
Persoonlijk contact
Actief werkzoekende wordt medewerker