

GA VERDER NAAR CAMPAGNE TECHNIEKEN
LEAD
SCORING
Zoals eerder benoemd is het koppelen van een score aan je lead erg waardevol om je salesproces zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Hoe hoger de lead score, hoe groter de kans op succes. De leadscore wordt bepaald door de waarde die je vooraf gegeven hebt aan bepaalde criteria. We kunnen dit opsplitsen in expliciete criteria en impliciete criteria.
Je kan deze scoring bepalen door te kijken naar de latente kandidaten die uiteindelijk werkend zijn geworden. Welke content hebben ze gedownload? Welke pagina’s hebben ze bezocht?
Naast interactie met de content op de website, meten en scoren we ook de interactie met e-mail en social mediakanalen. Hierbij kan zowel kwantiteit als kwaliteit een belangrijke factor spelen. Zo is het mogelijk om een hogere score toe te kennen aan touchpoints die een hogere waarde vertegenwoordigen, zoals bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper.
Iemand die twee pagina’s bezocht heeft op je website, krijgt daarentegen een lagere score dan iemand die twintig pagina’s heeft bekeken.
Ook tijd versus activiteit kan van invloed zijn op leadscore. Wanneer de laatste interactie van een latente kandidaat maanden geleden is, is de intentie naar alle waarschijnlijkheid lager dan bij een latente kandidaat die op dit moment actieve interactie vertoont. Je kan ervoor kiezen de leadscore te verlagen na een periode van inactiviteit.
Expliciete criteria
Dit betreft expliciete data over de latente kandidaat, zoals: functie, ervaring, locatie, branche, etc. We noemen dit profielcriteria en het helpt je identificeren hoe goed een potentieel latente kandidaat past op je ideale profiel. Wellicht zijn jouw functies alleen geschikt voor latente kandidaten die een specifieke werkervaring hebben of in een bepaalde regio woonachtig zijn. Dan wil je latente kandidaten die niet aan deze criteria voldoen, voorzien van een negatieve lead score.
Impliciete criteria
Dit betreft gedragsdata, zoals: bezoeken aan de website, reactie op e-mails en interactie met social content en/of advertentie-uitingen. Dit type data helpt inzichtelijk te krijgen hoe geïnteresseerd een potentiële latente kandidaat is in de baan. Zeker wanneer je al enige tijd met Recruitment Marketing Automation werkt, kun je een goede inschatting maken van de bijdrage die een interactie heeft op de sollicitatie. Door gebruik te maken van content scoring, maak je inzichtelijk welke impact content heeft op de ontwikkeling van potentiële latente kandidaten naar sollicitanten.
lees verder



Zoals eerder benoemd is het koppelen van een score aan je lead erg waardevol om je salesproces zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Hoe hoger de lead score, hoe groter de kans op succes. De leadscore wordt bepaald door de waarde die je vooraf gegeven hebt aan bepaalde criteria. We kunnen dit opsplitsen in expliciete criteria en impliciete criteria.
LEAD
SCORING
Impliciete criteria
Dit betreft gedragsdata, zoals: bezoeken aan de website, reactie op e-mails en interactie met social content en/of advertentie-uitingen. Dit type data helpt inzichtelijk te krijgen hoe geïnteresseerd een potentiële latente kandidaat is in de baan. Zeker wanneer je al enige tijd met Recruitment Marketing Automation werkt, kun je een goede inschatting maken van de bijdrage die een interactie heeft op de sollicitatie. Door gebruik te maken van content scoring, maak je inzichtelijk welke impact content heeft op de ontwikkeling van potentiële latente kandidaten naar sollicitanten.
Expliciete criteria
Dit betreft expliciete data over de latente kandidaat, zoals: functie, ervaring, locatie, branche, etc. We noemen dit profielcriteria en het helpt je identificeren hoe goed een potentieel latente kandidaat past op je ideale profiel. Wellicht zijn jouw functies alleen geschikt voor latente kandidaten die een specifieke werkervaring hebben of in een bepaalde regio woonachtig zijn. Dan wil je latente kandidaten die niet aan deze criteria voldoen, voorzien van een negatieve lead score.
Je kan deze scoring bepalen door te kijken naar de latente kandidaten die uiteindelijk werkend zijn geworden. Welke content hebben ze gedownload? Welke pagina’s hebben ze bezocht?

Naast interactie met de content op de website, meten en scoren we ook de interactie met e-mail en social mediakanalen. Hierbij kan zowel kwantiteit als kwaliteit een belangrijke factor spelen. Zo is het mogelijk om een hogere score toe te kennen aan touchpoints die een hogere waarde vertegenwoordigen, zoals bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper.
Iemand die twee pagina’s bezocht heeft op je website, krijgt daarentegen een lagere score dan iemand die twintig pagina’s heeft bekeken.
Ook tijd versus activiteit kan van invloed zijn op leadscore. Wanneer de laatste interactie van een latente kandidaat maanden geleden is, is de intentie naar alle waarschijnlijkheid lager dan bij een latente kandidaat die op dit moment actieve interactie vertoont. Je kan ervoor kiezen de leadscore te verlagen na een periode van inactiviteit.
GA VERDER NAAR CAMPAGNE TECHNIEKEN
lees verder