CARE

actief werkzoekende wordt medewerker

De candidate journey verdelen we in een
aantal aaneensluitende fases:

Het belangrijkste element binnen Recruitment Marketing Automation is de candidate journey. Dit beschrijft de reis die een potentiële latente kandidaat aflegt; vanaf het moment dat hij zich bewust wordt van zijn uitdaging, tot het moment dat hij klaar is om tot sollicitatie over te gaan. Al die losse data die we ophalen kunnen we een bepaalde waarde geven. Dit noemen we lead scoring. Deze lead scoring laat snel en overzichtelijk zien welke kandidaat gezien kan worden als kwalitatieve lead. Hier komen we verder in het e-book nog op terug. Vooraf werken we ook een aantal persona’s uit, dit zijn fictieve personen die een potentiële latente kandidaat zou kunnen zijn.

THE CANDIDATE
JOURNEY

MEER OVER LEAD SCORING

Contactgegevens achter laten

Maakt gebruik van formulieren

Functietitel

Werkomgeving

Sector

Bekijkt vacatures

Solliciteert

Persoonlijk contact

De SEE-fase is het begin van de reis waarin een potentiële latente kandidaat bewust wordt van zijn uitdaging of ‘pijn’.
Dit is het moment waarop we hem proberen aan te trekken naar jouw online kanalen. Hij is vatbaar voor content waarin hij zijn probleem herkent. Als hij actief online op zoek gaat, zal hij vooral generieke zoektermen gebruiken. Hij is zich nog breed aan het oriënteren. Gaandeweg zal de potentiële latente kandidaat een steeds beter beeld krijgen van zijn probleem en de mogelijke oplossingsrichtingen. Zijn kennis neemt toe en zijn zoekgedrag wordt specifieker.

De potentiële latente kandidaat verlangt nu naar diepgaande informatie over specifieke oplossingsrichtingen. Hij is bereid om zijn anonimiteit op te geven en zijn contactgegevens achter te laten, wanneer hij verwacht dat hier waardevolle informatie tegenover staat. Dit moment grijpt marketing aan om een anonieme bezoeker van een website te converteren tot Recruitment Qualified Lead (RQL). De bezoeker maakt zich bekend door gebruik te maken van formulieren op de website. Bijvoorbeeld door een whitepaper te downloaden, zich aan te melden voor een webinar of een benchmarkrapport aan te vragen.

De potentiële latente kandidaat wordt zich bewust van zijn uitdaging

See-fase

Contactgegevens achter laten

Maakt gebruik van formulieren

Functietitel

Werkomgeving

Sector

Bekijkt vacatures

Solliciteert

Persoonlijk contact

Potentiële latente kandidaat onderzoekt verschillende mogelijkheden

Oké, we hebben nu de anonieme bezoeker geconverteerd tot RQL. Hieruit kunnen we al belangrijke data halen. Zo komen we er nu bijvoorbeeld achter dat onze potentiële latente kandidaat Tom heet.

Dat betekent ook dat we door kunnen naar de volgende fase. Het feit dat iemand bereid is zijn contactgegevens met ons te delen, wil namelijk niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk bij jou wil komen werken.

De THINK-fase richt zich vooral op het verder kwalificeren van potentiële latente kandidaten. We spelen verder in op de informatiebehoefte van de latente kandidaat met hoogwaardige content. Doordat we eerder onze persona’s goed onderzocht en uitgewerkt hebben, zijn we goed in staat om te voorspellen welke vragen en informatiebehoefte Tom heeft. We delen specifieke en relevante content met Tom, die hem helpen een stap verder te komen in zijn online zoektocht. Dit zijn dus niet zomaar ‘random’ e-mails, zoals soms wel gedacht wordt.  Over ieder contactmoment met onze latente kandidaat, in dit geval Tom, is grondig nagedacht.

Waar we voor zorgen is dat alle content die we delen de latente kandidaat altijd terugleidt naar jouw website of naar jouw social mediakanalen. Door de digitale ‘body language’ van Tom te volgen weten we steeds beter waar hij zich in zijn reis bevindt, welke vacatures hij bekijkt en welke informatie hij leest. Hoe meer interactie Tom heeft met jouw kanalen, hoe waarschijnlijker en concreter zijn interesse in onze vacatures is. Met behulp van progressive profiling komen we steeds meer te weten over Tom. In eerste instantie wisten we misschien alleen zijn naam en e-mailadres, nu weten we ook bijvoorbeeld zijn functietitel, werkomgeving, sector etc. Het ligt er maar net aan wat relevant is voor jou als organisatie om de latente kandidaat te kunnen kwalificeren.

THINK-fase

Contactgegevens achter laten

Maakt gebruik van formulieren

Functietitel

Werkomgeving

Sector

Bekijkt vacatures

Solliciteert

Persoonlijk contact

Potentiële latente kandidaat wordt actief werkzoekend

Komt Tom op het punt dat hij solliciteert of directe vacatures bekijkt? Dan zitten we in de DO-fase. Dit is de fase waarin de recruitmentafdeling het volledig overneemt. Door recruitment inzicht te geven in alle beschikbare informatie en voorgaande interacties, helpen we hen met het converteren van de potentieel latente kandidaat tot gekwalificeerde sollicitatie. Wanneer de recruiter contact opneemt met Tom is dat, dus niet zo toevallig als het lijkt, precies op het juiste moment.

Afhankelijk van in welke fase van de journey een potentiele latente kandidaat zich bevindt, verschilt het gedrag en de behoefte aan informatie. Recruitment Marketing Automation faciliteert lead nurturing: de verspreiding van de juiste content naar de juiste persoon, op het juiste moment. Hierdoor wordt de kandidaat online, ook buiten het zicht van de recruitmentafdeling, bereikt.

DO-fase

Contactgegevens achter laten

Maakt gebruik van formulieren

Functietitel

Werkomgeving

Sector

Bekijkt vacatures

Solliciteert

Persoonlijk contact

Actief werkzoekende wordt medewerker

CARE-fase

de potentiële latente kandidaat wordt zich bewust van zijn uitdaging

SEE
THINK

potentiële latente kandidaat onderzoekt verschillende mogelijkheden

potentiële latente kandidaat wordt actief werkzoekend

DO
CARE

actief werkzoekende wordt medewerker

De candidate journey verdelen we in een
aantal aaneensluitende fases:

Het belangrijkste element binnen Recruitment Marketing Automation is de candidate journey. Dit beschrijft de reis die een potentiële latente kandidaat aflegt; vanaf het moment dat hij zich bewust wordt van zijn uitdaging, tot het moment dat hij klaar is om tot sollicitatie over te gaan. Al die losse data die we ophalen kunnen we een bepaalde waarde geven. Dit noemen we lead scoring. Deze lead scoring laat snel en overzichtelijk zien welke kandidaat gezien kan worden als kwalitatieve lead. Hier komen we verder in het e-book nog op terug. Vooraf werken we ook een aantal persona’s uit, dit zijn fictieve personen die een potentiële latente kandidaat zou kunnen zijn.

THE CANDIDATE
JOURNEY

De SEE-fase is het begin van de reis waarin een potentiële latente kandidaat bewust wordt van zijn uitdaging of ‘pijn’.
Dit is het moment waarop we hem proberen aan te trekken naar jouw online kanalen. Hij is vatbaar voor content waarin hij zijn probleem herkent. Als hij actief online op zoek gaat, zal hij vooral generieke zoektermen gebruiken. Hij is zich nog breed aan het oriënteren. Gaandeweg zal de potentiële latente kandidaat een steeds beter beeld krijgen van zijn probleem en de mogelijke oplossingsrichtingen. Zijn kennis neemt toe en zijn zoekgedrag wordt specifieker.

De potentiële latente kandidaat verlangt nu naar diepgaande informatie over specifieke oplossingsrichtingen. Hij is bereid om zijn anonimiteit op te geven en zijn contactgegevens achter te laten, wanneer hij verwacht dat hier waardevolle informatie tegenover staat. Dit moment grijpt marketing aan om een anonieme bezoeker van een website te converteren tot Recruitment Qualified Lead (RQL). De bezoeker maakt zich bekend door gebruik te maken van formulieren op de website. Bijvoorbeeld door een whitepaper te downloaden, zich aan te melden voor een webinar of een benchmarkrapport aan te vragen.

Contactgegevens achter laten

Maakt gebruik van formulieren

Functietitel

Werkomgeving

Sector

Bekijkt vacatures

Solliciteert

Persoonlijk contact

De potentiële latente kandidaat wordt zich bewust van zijn uitdaging

See-fase

Contactgegevens achter laten

Maakt gebruik van formulieren

Functietitel

Werkomgeving

Sector

Bekijkt vacatures

Solliciteert

Persoonlijk contact

Oké, we hebben nu de anonieme bezoeker geconverteerd tot RQL. Hieruit kunnen we al belangrijke data halen. Zo komen we er nu bijvoorbeeld achter dat onze potentiële latente kandidaat Tom heet.

Dat betekent ook dat we door kunnen naar de volgende fase. Het feit dat iemand bereid is zijn contactgegevens met ons te delen, wil namelijk niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk bij jou wil komen werken.

De THINK-fase richt zich vooral op het verder kwalificeren van potentiële latente kandidaten. We spelen verder in op de informatiebehoefte van de latente kandidaat met hoogwaardige content. Doordat we eerder onze persona’s goed onderzocht en uitgewerkt hebben, zijn we goed in staat om te voorspellen welke vragen en informatiebehoefte Tom heeft. We delen specifieke en relevante content met Tom, die hem helpen een stap verder te komen in zijn online zoektocht. Dit zijn dus niet zomaar ‘random’ e-mails, zoals soms wel gedacht wordt.  Over ieder contactmoment met onze latente kandidaat, in dit geval Tom, is grondig nagedacht.

Waar we voor zorgen is dat alle content die we delen de latente kandidaat altijd terugleidt naar jouw website of naar jouw social mediakanalen. Door de digitale ‘body language’ van Tom te volgen weten we steeds beter waar hij zich in zijn reis bevindt, welke vacatures hij bekijkt en welke informatie hij leest. Hoe meer interactie Tom heeft met jouw kanalen, hoe waarschijnlijker en concreter zijn interesse in onze vacatures is. Met behulp van progressive profiling komen we steeds meer te weten over Tom. In eerste instantie wisten we misschien alleen zijn naam en e-mailadres, nu weten we ook bijvoorbeeld zijn functietitel, werkomgeving, sector etc. Het ligt er maar net aan wat relevant is voor jou als organisatie om de latente kandidaat te kunnen kwalificeren.

Potentiële latente kandidaat onderzoekt verschillende mogelijkheden

THINK-fase

Contactgegevens achter laten

Maakt gebruik van formulieren

Functietitel

Werkomgeving

Sector

Bekijkt vacatures

Solliciteert

Persoonlijk contact

Komt Tom op het punt dat hij solliciteert of directe vacatures bekijkt? Dan zitten we in de DO-fase. Dit is de fase waarin de recruitmentafdeling het volledig overneemt. Door recruitment inzicht te geven in alle beschikbare informatie en voorgaande interacties, helpen we hen met het converteren van de potentieel latente kandidaat tot gekwalificeerde sollicitatie. Wanneer de recruiter contact opneemt met Tom is dat, dus niet zo toevallig als het lijkt, precies op het juiste moment.

Afhankelijk van in welke fase van de journey een potentiele latente kandidaat zich bevindt, verschilt het gedrag en de behoefte aan informatie. Recruitment Marketing Automation faciliteert lead nurturing: de verspreiding van de juiste content naar de juiste persoon, op het juiste moment. Hierdoor wordt de kandidaat online, ook buiten het zicht van de recruitmentafdeling, bereikt.

DO-fase

Potentiële latente kandidaat wordt actief werkzoekend

Contactgegevens achter laten

Maakt gebruik van formulieren

Functietitel

Werkomgeving

Sector

Bekijkt vacatures

Solliciteert

Persoonlijk contact

Actief werkzoekende wordt medewerker

CARE-fase

WHAT'S UP - Edities UP in Business Magazine

UP Recruitment Marketing Automation garandeert een continue instroom van de juiste kandidaten. De beste kandidaten zijn niet op zoek naar jou. Recruitment is geen jacht, het is verleidingskracht.
Volledig scherm