HOE BEGIN JE VANDAAG
NOG MET MARKETING
AUTOMATION?

Marketing. Natuurlijk, elke organisatie doet er wel iets mee. Maar marketing automation is voor veel ondernemers in de arbeidsbemiddeling nog onbekend terrein. 

En dat terwijl er veel mee te winnen is, vinden Caroline Pols en Esther Moelands van Up in Business. Hun advies? “Laat de trein zo snel mogelijk rijden!”

“Met marketing automation ben je je concurrenten een stap voor.” Het hoge woord kan er maar meteen uit zijn. Volgens Caroline Pols, eigenaar van Up in Business, is die voorsprong op anderen hét grote voordeel van marketing automation. Dan is het wel de vraag wat marketing automation nu precies is. Want er circuleren verschillende definities. Partner van Up in Business Esther Moelands brengt orde in de chaos: “Ook voor een arbeidsbemiddelaar betekent marketing automation dat je structureel en geautomatiseerd relevante online informatie naar je klanten en kandidaten stuurt. Met het inzicht dat je krijgt door het volgen van iemands gedrag kun je dan gerichte vervolgstappen zetten.”

Een voorbeeld maakt duidelijk hoe dit in de praktijk kan werken. Up in Business helpt veel klanten in de arbeidsbemiddeling en corporate recruitment met marketing automation, waaronder in de bouw en IT. Moelands: “Kandidaten zijn overal schaars, maar zeker in de bouw en IT.

Denk aan functies als uitvoerder en BI Consultant. Van opdrachtgevers en kandidaten zelf weten we dat ze het belangrijk vinden om te werken aan toonaangevende projecten en opdrachten. Hoe gaan we dan te werk? We zorgen dat deze kandidaten structureel inzicht krijgen in welke toonaangevende projecten er zijn en komen. Ze krijgen bijvoorbeeld regelmatig een bericht met een overzicht ervan.”

Het is dan het klikgedrag dat inzicht biedt. “Kandidaten klikken niet of wel, en als ze wel klikken, kunnen wij zien op welk project of welke maand dat is.” Alle varianten bieden inzicht. Niet klikken betekent waarschijnlijk dat kandidaten (nog) geen interesse hebben in een nieuwe baan. Wél klikken kan betekenen dat ze beschikbaar zijn of worden. “En dan kun je het contact warmer maken en vooral relevante opvolging geven,” zegt Moelands.

Klikgedrag geeft inzicht

Zo ben je concurrenten dus een stap voor. Want ruim voordat een kandidaat actief gaat zoeken naar vacatures en gaat solliciteren, benader je ze als recruiter zelf al actief. Doordat je inzicht hebt gekregen in hun wensen en behoeften.

Pols: “De toepassing van marketing automation is dan cruciaal, want hoe ga je met die inzichten aan de slag? Het werk in de arbeidsbemiddeling verandert ook, door de verkregen informatie ga je op een andere manier het gesprek met een kandidaat aan. Je hebt immers door je marketingactiviteiten al een relatie opgebouwd. En je bent bekend met zijn of haar interesses.” Het uiteindelijke doel van marketing automation is conversie: het plaatsen van een kandidaat. Maar wat is eigenlijk het startpunt? Hoe begin je ermee?

Moelands: “Je kunt vandaag al beginnen, want elke arbeidsbemiddelaar heeft een database met kandidaten. Daar zit heel veel potentie in. Deze groep kun je gewoon gaan benaderen. Dat is ook ons advies: laat die trein zo snel mogelijk rijden, zet marketing automation vandaag nog in gang. Zo start je alvast met een structureel commercieel ritme. In de tussentijd kun je je database uitbreiden, bijvoorbeeld door campagnes op plaatsen waar je doelgroep zich bevindt. Het aanvullen van je database maakt je bereik nog groter, en daarmee de kans op conversies.”

Database gebruiken
en aanvullen
“LAAT DE
TREIN ZO SNEL
MOGELIJK
RIJDEN!”
HOE BEGIN JE VANDAAG
NOG MET MARKETING
AUTOMATION?

Marketing. Natuurlijk, elke organisatie doet er wel iets mee. Maar marketing automation is voor veel ondernemers in de arbeidsbemiddeling nog onbekend terrein. 

En dat terwijl er veel mee te winnen is, vinden Caroline Pols en Esther Moelands van Up in Business. Hun advies? “Laat de trein zo snel mogelijk rijden!”

“Met marketing automation ben je je concurrenten een stap voor.” Het hoge woord kan er maar meteen uit zijn. Volgens Caroline Pols, eigenaar van Up in Business, is die voorsprong op anderen hét grote voordeel van marketing automation. Dan is het wel de vraag wat marketing automation nu precies is. Want er circuleren verschillende definities. Partner van Up in Business Esther Moelands brengt orde in de chaos: “Ook voor een arbeidsbemiddelaar betekent marketing automation dat je structureel en geautomatiseerd relevante online informatie naar je klanten en kandidaten stuurt. Met het inzicht dat je krijgt door het volgen van iemands gedrag kun je dan gerichte vervolgstappen zetten.”

Klikgedrag geeft inzicht

Een voorbeeld maakt duidelijk hoe dit in de praktijk kan werken. Up in Business helpt veel klanten in de arbeidsbemiddeling en corporate recruitment met marketing automation, waaronder in de bouw en IT. Moelands: “Kandidaten zijn overal schaars, maar zeker in de bouw en IT.

Denk aan functies als uitvoerder en BI Consultant. Van opdrachtgevers en kandidaten zelf weten we dat ze het belangrijk vinden om te werken aan toonaangevende projecten en opdrachten. Hoe gaan we dan te werk? We zorgen dat deze kandidaten structureel inzicht krijgen in welke toonaangevende projecten er zijn en komen. Ze krijgen bijvoorbeeld regelmatig een bericht met een overzicht ervan.”

Het is dan het klikgedrag dat inzicht biedt. “Kandidaten klikken niet of wel, en als ze wel klikken, kunnen wij zien op welk project of welke maand dat is.” Alle varianten bieden inzicht. Niet klikken betekent waarschijnlijk dat kandidaten (nog) geen interesse hebben in een nieuwe baan. Wél klikken kan betekenen dat ze beschikbaar zijn of worden. “En dan kun je het contact warmer maken en vooral relevante opvolging geven,” zegt Moelands.

Database gebruiken
en aanvullen

Zo ben je concurrenten dus een stap voor. Want ruim voordat een kandidaat actief gaat zoeken naar vacatures en gaat solliciteren, benader je ze als recruiter zelf al actief. Doordat je inzicht hebt gekregen in hun wensen en behoeften.

Pols: “De toepassing van marketing automation is dan cruciaal, want hoe ga je met die inzichten aan de slag? Het werk in de arbeidsbemiddeling verandert ook, door de verkregen informatie ga je op een andere manier het gesprek met een kandidaat aan. Je hebt immers door je marketingactiviteiten al een relatie opgebouwd. En je bent bekend met zijn of haar interesses.” Het uiteindelijke doel van marketing automation is conversie: het plaatsen van een kandidaat. Maar wat is eigenlijk het startpunt? Hoe begin je ermee?

Moelands: “Je kunt vandaag al beginnen, want elke arbeidsbemiddelaar heeft een database met kandidaten. Daar zit heel veel potentie in. Deze groep kun je gewoon gaan benaderen. Dat is ook ons advies: laat die trein zo snel mogelijk rijden, zet marketing automation vandaag nog in gang. Zo start je alvast met een structureel commercieel ritme. In de tussentijd kun je je database uitbreiden, bijvoorbeeld door campagnes op plaatsen waar je doelgroep zich bevindt. Het aanvullen van je database maakt je bereik nog groter, en daarmee de kans op conversies.”

“LAAT DE TREIN
ZO SNEL MOGELIJK
RIJDEN!”

UP in Business

UP gelooft dat je sales als vanzelfsprekende hartslag kunt organiseren. Een onontkoombaar salesritme. Een flow waarin sales door de organisatie niet als terugkerende taak, maar als prettig en vanzelfsprekend wordt ervaren. Het resultaat van die flow zien we terug in groei in leads en groei in verkooprendement.

Neem contact op

Laat hier een bericht achter.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel deze publicatie

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

WHAT'S UP - Edities UP in Business Magazine

UP gelooft dat je sales als vanzelfsprekende hartslag kunt organiseren. Een onontkoombaar salesritme. Een flow waarin sales door de organisatie niet als terugkerende taak, maar als prettig en vanzelfsprekend wordt ervaren. Het resultaat van die flow zien we terug in groei in leads en groei in verkooprendement.
Volledig scherm

WHAT'S UP - Edities UP in Business Magazine

UP gelooft dat je sales als vanzelfsprekende hartslag kunt organiseren. Een onontkoombaar salesritme. Een flow waarin sales door de organisatie niet als terugkerende taak, maar als prettig en vanzelfsprekend wordt ervaren. Het resultaat van die flow zien we terug in groei in leads en groei in verkooprendement.