Het allergrootste probleem van dit moment: waar haal ik kandidaten, laat staan de juiste kandidaten vandaan? Wat zijn de spelregels van de arbeidsmarkt anno 2022? Leg focus op je actieve én latente baanzoekers. Hoe? Ga met data aan de slag. En implementeer op basis van deze data Recruitment Marketing Automation. Het is de toekomst in het werven. 

We maken hierin een verdeling in drie soorten baanzoekers op de Nederlandse arbeidsmarkt, gebaseerd op onderscheidend gedrag.

Achtergrond cijfers

Waarom deze whitepaper?

Het unieke bewegen van de passieve baanzoeker

Deze whitepaper is o.a. tot stand gekomen uit het webinar van Werf& in samenwerking met UP in Business. Je kunt het webinar ook hier terugkijken.

Lees verder

Wil je meer inzicht in de arbeidsmarktactiviteit of andere arbeidsmarkt data?  Bekijk dan onze kwartaalrapportage. Hierin delen we de essentie.

  1. De actieve baanzoeker. 
    Hun gedrag toont aan dat zij actief op zoek zijn. Hun LinkedIn is bijgewerkt, hun CV geüpload en zij zijn vindbaar op verschillende vacaturesites.
    Per kwartaal worden zij minimaal één keer benaderd. Huntpercentage: 37,9%.

  2. Actief-latente baanzoeker.
    Zij zijn vind- en benaderbaar, maar solliciteren niet actief. Wel zorgen zij ervoor dat hun profielinformatie up to date blijft en geven mogelijk aan dat ze open staat voor nieuwe carrièrekansen.
    Per kwartaal worden zij bijna net zo veel benaderd als actieve baanzoekers, ook minimaal één keer.

  3. Latent-latente baanzoeker.
    Deze groep is benaderbaar, maar doet geen enkele moeite. Hun profiel is niet up to date. Zij willen ook wel bewegen, maar laten dat gedrag niet zien. Bij benadering staan zij mogelijk wel open voor een nieuwe baan. Binnen deze groep is de beweging intern ook het hoogst.
    Per kwartaal worden zij minder dan gemiddeld benaderd.

Er is niet veel beweging op de arbeidsmarkt. Ongeveer één op de acht personen uit de Nederlandse beroepsbevolking (11,8%) is actief op zoek naar een nieuwe baan. Maar er is wel een grote groep latent zoekende kandidaten. Zij zijn niet echt op zoek naar een (nieuwe) baan, maar houden wel de arbeidsmarkt in de gaten, zij zijn goed voor ruim 45%.

Toch bewegen de latente baanzoekers. Latent houdt in dat de baanzoeker niet meteen zichtbaar is, maar wel potentieel een baanswitch zou willen maken. Deze latente doelgroep is dus groter dan de daadwerkelijke actieve baanzoekers. Maar hoe zijn zij te bereiken en te verleiden?

We maken hierin een verdeling in drie soorten baanzoekers op de Nederlandse arbeidsmarkt, gebaseerd op onderscheidend gedrag.

Achtergrond cijfers

Lees verder

Deze whitepaper is o.a. tot stand gekomen uit het webinar van Werf& in samenwerking met UP in Business. Je kunt het webinar ook hier terugkijken.

De arbeidsmarkt was sinds 1971 niet zo krap. Nooit eerder was er zo weinig activiteit op de arbeidsmarkt als nu. Deze krapte ontstaat doordat er nauwelijks actief zoekende kandidaten zijn. Maar wist je dat bijna de helft van de arbeidsmarkt latent op zoek is?  
Bij UP helpen we organisaties met de inzet van Recruitment Marketing Automation.
In deze whitepaper vertellen we je over wat je kan doen om deze latente kandidatenmarkt naar je toe te halen. Hoe krijg je toegang tot bijna 50% van de arbeidsmarkt? En hoe weet je of deze kandidaten openstaan voor een baan? En vooral... weet je wanneer ze openstaan voor een nieuwe baan?

Waarom deze whitepaper?

Het allergrootste probleem van dit moment: waar haal ik kandidaten, laat staan de juiste kandidaten vandaan? Wat zijn de spelregels van de arbeidsmarkt anno 2022? Leg focus op je actieve én latente baanzoekers. Hoe? Ga met data aan de slag. En implementeer op basis van deze data Recruitment Marketing Automation. Het is de toekomst in het werven. 

Het unieke bewegen van de passieve baanzoeker

WHAT'S UP - Edities UP in Business Magazine

UP Recruitment Marketing Automation garandeert een continue instroom van de juiste kandidaten. De beste kandidaten zijn niet op zoek naar jou. Recruitment is geen jacht, het is verleidingskracht.
Volledig scherm