Hoe Staffing Force met sustainability, tech en een strak proces succesvol is, en blijft!

Meer unieke verhalen van onze opdrachtgevers:

De samenwerking tussen UP en Staffing Force begon vanuit de behoefte aan meer opdrachtgevers. "De primaire behoefte bij de start van onze samenwerking lag destijds bij het vinden van opdrachtgevers. Maar inmiddels draaien we volop de marketing automation engine op kandidaten. Hiermee hebben we een focus op latente werkzoekenden. We delen relevante content met hen, maar doen dit op het moment dat zij hier behoefte aan hebben. Die bewerking beweegt mee met de markt. Onze markt leeft. Hetzij in overschot aan kandidaten hetzij een overschot aan klanten. Je kunt wel wachten tot je weer in een laagconjunctuur aan je klanten moet denken en in hoogconjunctuur aan je kandidaten, maar je moet continu bij beide kanten in beeld blijven."


"Daarnaast heeft er door de samenwerking een verschuiving plaatsgevonden. Bij het team is er een ritme ontstaan in hun werkzaamheden. Het accent is verschoven van koud, zonder inzicht in individueel gedrag, kandidaten en opdrachtgevers benaderen - oftewel jagen - naar het verleiden van kandidaten en klanten en die slim opvolgen."

Samenwerking met UP

Jan Frans verwacht dat zij met hun tech- en sustainable propositie een toekomstbestendig model hebben. "Nu ook door de CSRD-wetgeving, maakt dat financieel jaarverslagen allemaal een duurzaamheidsrapportage moeten bevatten en organisaties weten dat sustainability een belangrijke succesfactor is in het aantrekken van talent verwacht ik dat wij een toekomstbestendig model hebben. Daarvoor zijn er professionals nodig met verstand van zaken. Maar ook die professionals moeten we natuurlijk continu op ons vizier hebben en weten wanneer zij beschikbaar zijn, en daarom is de inzet van de technologie en automation natuurlijk weer cruciaal voor succes!"

Een toekomstbestendig model

Sustainability is dus een zeer belangrijke pijler voor Staffing Force. Maar de verregaande mate van automatisering is ook opvallend te noemen. "Het recruitmentvak is behoorlijk traditioneel. Maar het kan niet zo zijn dat dit zo blijft. Zeker niet met alle AI en Tech-mogelijkheden die er zijn. Daarmee moet je als organisatie het verschil gaan maken.
Om die reden zetten wij Recruitment Marketing Automation in, hebben we onze database heel strak op orde en daarmee hebben we altijd actueel inzicht in de beschikbaarheid van onze kandidaten. We zetten hiervoor geautomatiseerde email- en whatsapp campagnes in. Bij diegene waarvan we de beschikbaarheid niet inzichtelijk krijgen zetten we nog een handmatige actie in. Deze mensen bellen we na, maar we zien dat dit er elke maand minder zijn. Dat wij onze database zo goed op orde hebben en precies weten welke kandidaat wanneer beschikbaar komt maakt dat we de campagnes zo nauwkeurig mogelijk kunnen inrichten."

Het recruitmentvak is traditioneel

Tot nu toe kost sustainability vooral geld geeft Jan Frans aan. "Het levert tot nu toe nog niets op. Maar ik geloof er echt in dat we de wereld een beetje beter moeten achterlaten voor onze kinderen. De echte motivatie om sustainable te zijn moet voortkomen uit een intrinsieke motivatie. Natuurlijk is er de vraag hoe sustainability zich verhoudt tot kapitalisme en geld verdienen? Maar dat moet je soms loslaten, dan komt er echt een doel. We hebben nu ook in onze statuten opgenomen dat de rol die wij spelen voor onze omgeving net zo belangrijk is als geld of het genereren van winst. Daarnaast kopen we alleen nog maar lokaal in en vragen we onze interimmanagers om opdrachten zoveel mogelijk vanuit huis te doen of te reizen met het OV.’’ Om B-corp gecertificeerd te zijn moet je sustainability doorvoeren in alle lagen en processen van je organisatie, dat gaat best ver volgens Jan Frans. "Je moet je ook afvragen in hoeverre je met bepaalde organisaties nog zaken wilt doen. Er zijn nog steeds veel bedrijven die de markt overspoelen met goedkope, plastic rommel. Wil je daar dan nog voor werven?"

Sustainable vanuit intrinsieke motivatie

Ieder recruitmentbureau wil zich natuurlijk onderscheiden van de rest. Maar de ambitie van Staffing Force is wel erg vooruitstrevend. Tot dusver bemiddelden zij Finance & HR professionals, maar binnenkort helpen zij ook opdrachtgevers met de bemiddeling van Sustainability Professionals én zijn zij als het goed is in december B Corp-gecertificeerd. "We zitten op dit moment midden in een traject om een B Corp-gecertificeerde organisatie te worden. Dit wordt uitgegeven door de grootste onafhankelijke certificeringsinstelling voor sustainability. Dit traject is pittig en duurt een jaar. In Nederland kun je bij een B Corp organisatie denken aan organisaties als Tony Chocolonely en Innocent. Als het loopt zoals het zou moeten lopen, zijn we in december ook B Corp-gecertificeerd."

Om je als recruitmentbureau te onderscheiden in een extreem krappe markt moet je dingen anders doen dan anders, vooruitstrevend zijn. Volgens eigenaar Jan Frans van Vessem is het recruitmentvak behoorlijk traditioneel. Maar… het kan niet zo zijn dat dit blijft. UP helpt hen met de inzet van recruitment marketing automation bij het behalen van hun ambitie:
 
Het eerste sustainable recruitmentbureau van Nederland worden.

In gesprek met Jan Frans van Vessem  

Met een focus op sustainability, verregaande automatisering en een hele strakke database weten wij het verschil te maken.’’


Hoe Staffing Force met sustainability, tech en een strak proces succesvol is, en blijft!

Jan Frans verwacht dat zij met hun tech- en sustainable propositie een toekomstbestendig model hebben. "Nu ook door de CSRD-wetgeving, maakt dat financieel jaarverslagen allemaal een duurzaamheidsrapportage moeten bevatten en organisaties weten dat sustainability een belangrijke succesfactor is in het aantrekken van talent verwacht ik dat wij een toekomstbestendig model hebben. Daarvoor zijn er professionals nodig met verstand van zaken. Maar ook die professionals moeten we natuurlijk continu op ons vizier hebben en weten wanneer zij beschikbaar zijn, en daarom is de inzet van de technologie en automation natuurlijk weer cruciaal voor succes!"

Een toekomstbestendig model

De samenwerking tussen UP en Staffing Force begon vanuit de behoefte aan meer opdrachtgevers. "De primaire behoefte bij de start van onze samenwerking lag destijds bij het vinden van opdrachtgevers. Maar inmiddels draaien we volop de marketing automation engine op kandidaten. Hiermee hebben we een focus op latente werkzoekenden. We delen relevante content met hen, maar doen dit op het moment dat zij hier behoefte aan hebben. Die bewerking beweegt mee met de markt. Onze markt leeft. Hetzij in overschot aan kandidaten hetzij een overschot aan klanten. Je kunt wel wachten tot je weer in een laagconjunctuur aan je klanten moet denken en in hoogconjunctuur aan je kandidaten, maar je moet continu bij beide kanten in beeld blijven."


"Daarnaast heeft er door de samenwerking een verschuiving plaatsgevonden. Bij het team is er een ritme ontstaan in hun werkzaamheden. Het accent is verschoven van koud, zonder inzicht in individueel gedrag, kandidaten en opdrachtgevers benaderen - oftewel jagen - naar het verleiden van kandidaten en klanten en die slim opvolgen."

Samenwerking met UP

Sustainability is dus een zeer belangrijke pijler voor Staffing Force. Maar de verregaande mate van automatisering is ook opvallend te noemen. "Het recruitmentvak is behoorlijk traditioneel. Maar het kan niet zo zijn dat dit zo blijft. Zeker niet met alle AI en Tech-mogelijkheden die er zijn. Daarmee moet je als organisatie het verschil gaan maken.
Om die reden zetten wij Recruitment Marketing Automation in, hebben we onze database heel strak op orde en daarmee hebben we altijd actueel inzicht in de beschikbaarheid van onze kandidaten. We zetten hiervoor geautomatiseerde email- en whatsapp campagnes in. Bij diegene waarvan we de beschikbaarheid niet inzichtelijk krijgen zetten we nog een handmatige actie in. Deze mensen bellen we na, maar we zien dat dit er elke maand minder zijn. Dat wij onze database zo goed op orde hebben en precies weten welke kandidaat wanneer beschikbaar komt maakt dat we de campagnes zo nauwkeurig mogelijk kunnen inrichten."

Het recruitmentvak is traditioneel

Tot nu toe kost sustainability vooral geld geeft Jan Frans aan. "Het levert tot nu toe nog niets op. Maar ik geloof er echt in dat we de wereld een beetje beter moeten achterlaten voor onze kinderen. De echte motivatie om sustainable te zijn moet voortkomen uit een intrinsieke motivatie. Natuurlijk is er de vraag hoe sustainability zich verhoudt tot kapitalisme en geld verdienen? Maar dat moet je soms loslaten, dan komt er echt een doel. We hebben nu ook in onze statuten opgenomen dat de rol die wij spelen voor onze omgeving net zo belangrijk is als geld of het genereren van winst. Daarnaast kopen we alleen nog maar lokaal in en vragen we onze interimmanagers om opdrachten zoveel mogelijk vanuit huis te doen of te reizen met het OV.’’ Om B-corp gecertificeerd te zijn moet je sustainability doorvoeren in alle lagen en processen van je organisatie, dat gaat best ver volgens Jan Frans. "Je moet je ook afvragen in hoeverre je met bepaalde organisaties nog zaken wilt doen. Er zijn nog steeds veel bedrijven die de markt overspoelen met goedkope, plastic rommel. Wil je daar dan nog voor werven?"

Sustainable vanuit intrinsieke motivatie

Ieder recruitmentbureau wil zich natuurlijk onderscheiden van de rest. Maar de ambitie van Staffing Force is wel erg vooruitstrevend. Tot dusver bemiddelden zij Finance & HR professionals, maar binnenkort helpen zij ook opdrachtgevers met de bemiddeling van Sustainability Professionals én zijn zij als het goed is in december B Corp-gecertificeerd. "We zitten op dit moment midden in een traject om een B Corp-gecertificeerde organisatie te worden. Dit wordt uitgegeven door de grootste onafhankelijke certificeringsinstelling voor sustainability. Dit traject is pittig en duurt een jaar. In Nederland kun je bij een B Corp organisatie denken aan organisaties als Tony Chocolonely en Innocent. Als het loopt zoals het zou moeten lopen, zijn we in december ook B Corp-gecertificeerd."

Met een focus op sustainability, verregaande automatisering en een hele strakke database weten wij het verschil te maken.’’


Om je als recruitmentbureau te onderscheiden in een extreem krappe markt moet je dingen anders doen dan anders, vooruitstrevend zijn. Volgens eigenaar Jan Frans van Vessem is het recruitmentvak behoorlijk traditioneel. Maar… het kan niet zo zijn dat dit blijft. UP helpt hen met de inzet van recruitment marketing automation bij het behalen van hun ambitie:
 
Het eerste sustainable recruitmentbureau van Nederland worden.

In gesprek met Jan Frans van Vessem  

WHAT'S UP - Edities UP in Business Magazine

UP Recruitment Marketing Automation garandeert een continue instroom van de juiste kandidaten. De beste kandidaten zijn niet op zoek naar jou. Recruitment is geen jacht, het is verleidingskracht.
Volledig scherm