"2023 wordt als de rust 
van een wedstrijd, waarin je je voorbereidt op de tweede helft"

Hoe zet je jouw kandidaat centraal 
met Recruitment Marketing Automation.

Meer weten over RMA? Lees dan onze whitepaper "Het unieke bewegen van de passieve baanzoekers"

Synergie, symbiose, samen elkaar sterker maken. De visie van arbeidsmarkt- en flexstrateeg Wim Davidse is vol van deze begrippen. Het geheel is groter dan de som der delen, is er nog zo eentje. Volgens Davidse is dat precies wat er gebeurt wanneer zijn bureau, Dzjeng, en UP elkaar tegenkomen. “En op de een of andere manier is dat regelmatig het geval”, zegt Davidse. “Iedere keer weer blijkt dan dat onze expertises elkaar naadloos aanvullen. Ik help organisaties wat meer met de strategische kant, in welke richting moet je je bewegen en hoe kun je onderscheidend zijn in de markt? UP is bijzonder goed in de operationele invulling daarvan, dus hoe vind je concreet mensen in de huidige arbeidsmarkt?”

Zet je kandidaat en je medewerker centraal. Je hoort deze oproep natuurlijk wel vaker, maar de praktijk is weerbarstig. Er is niet alleen een cultuuromslag in de bedrijfstop voor nodig om dat te realiseren, maar ook recruitment moet wezenlijk anders. Met veel meer aandacht voor marketing en psychologie. Deze andere vorm van recruitment is cruciaal, vindt arbeidsmarkt- en flexstrateeg Wim Davidse. “Anders ga je het niet redden de komende jaren.”

Segmenteren van je doelgroep

Meer marketing en psychologie toepassen in je recruitment betekent de volledige Nederlandse arbeidsbevolking, zo’n 13,5 miljoen mensen, vergaand segmenteren en je richten op bijbehorende behoeftes. Davidse: “Een organisatie die dat goed heeft begrepen, is bijvoorbeeld Buurtzorg. Deze thuiszorgorganisatie lukt het al 15 jaar met 2 vingers in de neus om mensen te vinden en te binden. Zij richten zich op de professionals – heel vaak moeders die werk en privé parttime willen combineren – die zich niet willen bezighouden met allerlei administratieve verplichtingen, maar die professional willen zijn, willen zorgen, als volwassen lid van een zelforganiserend team. Een ander voorbeeld is MacDonald’s. Hun werkpropositie is Friends, Flex en Future. Teamspirit staat altijd voorop, je hebt er de ruimte om samen je rooster aan te pakken en  als je dat wilt, zijn er prachtige toekomstkansen. Ze zoeken in een van de vele psychografische segmenten bewust specifieke mensen die daar blij van worden.”

Recruitment = marketing = psychologie

Dat is overigens gemakkelijker gezegd dan gedaan, erkent Davidse ook. “Enerzijds omdat het hierbij gaat om een cultuuromslag in een bedrijf, er moet echt een knop om. Dat begint altijd in de top van de organisatie, die moet overtuigd zijn en de visie uitdragen. Anderzijds omdat de mens centraal stellen nogal wat vergt van bijvoorbeeld recruitment. Het veronderstelt dat je de kandidaat écht kent. Wat willen kandidaten? Wat drijft ze? Wat zijn hun opinies, interesses, behoeftes? Recruitment wordt dus marketing, of nog liever gezegd: psychologie. Als je dat weet en kunt als organisatie, ga je het redden de komende jaren. Lukt dat niet, dan ga je nog grotere moeite ervaren met je in- en uitstroom.”

Afkoelende of krimpende economie

Over die arbeidsmarkt is Davidse duidelijk. “Die is superkrap en steeds meer organisaties ervaren die krapte ook. Ik verwacht dat er in 2023 wel wat ademruimte komt, de economie zal dan wat afkoelen, of wellicht zelfs krimpen, met de nodige faillissementen. Maar vergis je niet: de krapte komt na 2023 razendsnel weer terug. Zie 2023 daarom als de rust van een sportwedstrijd en bereid je goed voor op de tweede helft.” Volgens Davidse kun je je als organisatie maar op één manier echt goed voorbereiden: get worker centric. “Zet de kandidaat of – als die eenmaal binnen is – de medewerker echt centraal in alles wat je doet.”

Leiders moeten vérleiders zijn, ze moeten je in je ziel raken”


De kracht van employer branding in combinatie met Recruitment Marketing Automation

Mooie, moderne oplossing

Met dat segmenteren, je doelgroep écht leren kennen en verleiden is de stap naar UP een heel kleine. “Dat is inderdaad precies wat UP goed doet. Het leren kennen van je doelgroep en ze vervolgens verleiden. Ik geloof daar ook heel erg in. Leiders moeten vérleiders zijn, ze moeten je in je ziel raken. En dat geldt zeker ook voor recruitment! De aangescherpte visie van UP is wat mij betreft dan ook een mooie, moderne oplossing voor de uitdaging waar veel bedrijven mee te maken hebben.”

Webinar

Zet je kandidaat
en je medewerker centraal.

"2023 wordt 
als de rust
van een wedstrijd, waarin je je voorbereidt 
op de 
tweede 
helft"

Expert Wim Davidse

Meer weten over RMA? Lees dan onze whitepaper "Het unieke bewegen van de passieve baanzoekers"

Hoe zet je jouw kandidaat centraal met Recruitment Marketing Automation.

Mooie, modern
oplossing

Met dat segmenteren, je doelgroep écht leren kennen en verleiden is de stap naar UP een heel kleine. “Dat is inderdaad precies wat UP goed doet. Het leren kennen van je doelgroep en ze vervolgens verleiden. Ik geloof daar ook heel erg in. Leiders moeten vérleiders zijn, ze moeten je in je ziel raken. En dat geldt zeker ook voor recruitment! De aangescherpte visie van UP is wat mij betreft dan ook een mooie, moderne oplossing voor de uitdaging waar veel bedrijven mee te maken hebben.”

Leiders moeten vérleiders zijn, ze moeten je in je ziel raken”


Segmenteren van je doelgroep

Meer marketing en psychologie toepassen in je recruitment betekent de volledige Nederlandse arbeidsbevolking, zo’n 13,5 miljoen mensen, vergaand segmenteren en je richten op bijbehorende behoeftes. Davidse: “Een organisatie die dat goed heeft begrepen, is bijvoorbeeld Buurtzorg. Deze thuiszorgorganisatie lukt het al 15 jaar met 2 vingers in de neus om mensen te vinden en te binden. Zij richten zich op de professionals – heel vaak moeders die werk en privé parttime willen combineren – die zich niet willen bezighouden met allerlei administratieve verplichtingen, maar die professional willen zijn, willen zorgen, als volwassen lid van een zelforganiserend team. Een ander voorbeeld is MacDonald’s. Hun werkpropositie is Friends, Flex en Future. Teamspirit staat altijd voorop, je hebt er de ruimte om samen je rooster aan te pakken en  als je dat wilt, zijn er prachtige toekomstkansen. Ze zoeken in een van de vele psychografische segmenten bewust specifieke mensen die daar blij van worden.”

Recruitment = marketing 
= psychologie

Dat is overigens gemakkelijker gezegd dan gedaan, erkent Davidse ook. “Enerzijds omdat het hierbij gaat om een cultuuromslag in een bedrijf, er moet echt een knop om. Dat begint altijd in de top van de organisatie, die moet overtuigd zijn en de visie uitdragen. Anderzijds omdat de mens centraal stellen nogal wat vergt van bijvoorbeeld recruitment. Het veronderstelt dat je de kandidaat écht kent. Wat willen kandidaten? Wat drijft ze? Wat zijn hun opinies, interesses, behoeftes? Recruitment wordt dus marketing, of nog liever gezegd: psychologie. Als je dat weet en kunt als organisatie, ga je het redden de komende jaren. Lukt dat niet, dan ga je nog grotere moeite ervaren met je in- en uitstroom.”

Afkoelende of krimpende economie

Over die arbeidsmarkt is Davidse duidelijk. “Die is superkrap en steeds meer organisaties ervaren die krapte ook. Ik verwacht dat er in 2023 wel wat ademruimte komt, de economie zal dan wat afkoelen, of wellicht zelfs krimpen, met de nodige faillissementen. Maar vergis je niet: de krapte komt na 2023 razendsnel weer terug. Zie 2023 daarom als de rust van een sportwedstrijd en bereid je goed voor op de tweede helft.” Volgens Davidse kun je je als organisatie maar op één manier echt goed voorbereiden: get worker centric. “Zet de kandidaat of – als die eenmaal binnen is – de medewerker echt centraal in alles wat je doet.”

Synergie, symbiose, samen elkaar sterker maken. De visie van arbeidsmarkt- en flexstrateeg Wim Davidse is vol van deze begrippen. Het geheel is groter dan de som der delen, is er nog zo eentje. Volgens Davidse is dat precies wat er gebeurt wanneer zijn bureau, Dzjeng, en UP elkaar tegenkomen. “En op de een of andere manier is dat regelmatig het geval”, zegt Davidse. “Iedere keer weer blijkt dan dat onze expertises elkaar naadloos aanvullen. Ik help organisaties wat meer met de strategische kant, in welke richting moet je je bewegen en hoe kun je onderscheidend zijn in de markt? UP is bijzonder goed in de operationele invulling daarvan, dus hoe vind je concreet mensen in de huidige arbeidsmarkt?”

Zet je kandidaat en je medewerker centraal. Je hoort deze oproep natuurlijk wel vaker, maar de praktijk is weerbarstig. Er is niet alleen een cultuuromslag in de bedrijfstop voor nodig om dat te realiseren, maar ook recruitment moet wezenlijk anders. Met veel meer aandacht voor marketing en psychologie. Deze andere vorm van recruitment is cruciaal, vindt arbeidsmarkt- en flexstrateeg Wim Davidse. “Anders ga je het niet redden de komende jaren.”

WHAT'S UP - Edities UP in Business Magazine

UP Recruitment Marketing Automation garandeert een continue instroom van de juiste kandidaten. De beste kandidaten zijn niet op zoek naar jou. Recruitment is geen jacht, het is verleidingskracht.
Volledig scherm